تبلیغ حجاب اسلامی توسط نوکیشان مسلمان در اینستاگرام

زنان جوان آلمانی که در دو دهه گذشته به اسلام گرویده‌اند در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، از حجاب اسلامی در برابر کلیشه‌های مربوط به آن، دفاع می‌کنند. آن‌ها به دنبال‌کنندگان خود در اینستاگرام نشان می‌دهند که حجاب اسلامی هیچ محدودیتی برای زنان ایجاد نمی‌کند اما در مقابل، زنان مسلمان تنها به خاطر عقاید خود در جامعه آلمان و اروپا مورد تبعیض واقع می‌شوند.

زنان جوان آلمانی که در دو دهه گذشته به اسلام گرویده‌اند در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، از حجاب اسلامی در برابر کلیشه‌های مربوط به آن، دفاع می‌کنند. آن‌ها به دنبال‌کنندگان خود در اینستاگرام نشان می‌دهند که حجاب اسلامی هیچ محدودیتی برای زنان ایجاد نمی‌کند اما در مقابل، زنان مسلمان تنها به خاطر عقاید خود در جامعه آلمان و اروپا مورد تبعیض واقع می‌شوند.

نامیکا شریف که ۱۵ سال پیش به اسلام‌ گرویده، از جمله زنان آلمانی است که به تبلیغ حجاب اسلامی در اینستاگرام می‌پردازد. او در این باره می‌گوید: «از زمانی که دین خود را به اسلام تغییر داده‌ام، هر روز، حرف‌های احمقانه زیادی می‌شنوم. حتی یک بار در ایستگاه مرکزی درسدن مورد ضرب و شتم قرار گرفتم و متاسفانه رهگذاران فقط تماشا می‌کردند و برخی از آن‌ها می‌خندیدند. این وجود من از تصمیم خود راضی‌ام و حتی درباره دین اسلام در اینستاگرام به تبلیغ می‌پردازم.»

او زمانی که یازده ساله بوده، اسلام را شناخته است. در واقع همسر مادرش، مسلمان است و آداب اسلامی را همواره به جای می‌آورد. نامیکا می‌گوید که از طریق او اسلام را شناخته و مجذوب آن شده است.

او اکنون در سن ۳۰ سالگی قرار دارد، متاهل و دارای چند فرزند است و در صفحه اینستاگرامش از زندگی روزانه خود به عنوان یک زن مسلمان می‌نویسد. شریف، تنها یکی از زنان مسلمان شده آلمانی است که دین اسلام را در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ می‌کنند. همه زنان آلمانی که به اسلام گرویده‌اند، در واقع، مذهبی را انتخاب کرده‌اند که بسیاری از آلمانی‌ها آن را زن‌ستیز می‌دانند. این در حالی است که زنان مسلمان‌شده چنین اعتقادی ندارند و برخلاف منتقدان اسلام، عمل به دستوران این دین را باعث آرامش و سعادت خود می‌دانند.

تویا زورکوهلن که چهار سال پیش در برلین تغییر مذهب داده، مثال خوبی برای این امر است. این زن ۲۷ ساله در خانواده‌ای کاتولیک متولد شده، اما معتقد است که اسلام بهتر از مسیحیت می‌تواند به آرامش او کمک کند.

زورکوهلن آداب و رسوم اسلامی را دوست دارد. او همچنین معتقد است که اسلام بهتر از مسیحیت می‌تواند به او در زندگی کمک کند::« اسلام پاسخ‌های بسیار خوبی برای پرسش‌های همه ما دارد و من با خواندن قرآن احساس آرامش می‌کنم.»

وهانا ولف نیز از دیگر زنانی است که به اسلام‌ گرویده است. این زن ۳۷ ساله که در آفنباخ زندگی می‌کند، سه سال پیش پس از تردید بسیار تصمیم به تغییر مذهب خود گرفت. او در این باره می‌گوید: «من همواره حتی در مدرسه، شیفته اسلام بودم. به نظر من این دین آسمانی به سادگی فلسفه زندگی را توضیح می‌دهد.»

اسرا اوزیورک، استاد دانشکده اقتصاد لندن درباره زنان آلمانی که به اسلام گرویده‌اند، تحقیق می‌کند. به گفته او، در آلمان، نوکیشان مسلمان با مشکلات زیادی در زندگی مواجه می‌شوند: « نحوه برخورد بسیاری از شهروندان با نوکیشان مسلمان بسیار بد است. حتی وقتی من می‌گویم که درباره نوکیشان مسلمان تحقیق می‌کنم نیز مرا مسخره می‌کنند. برخی نیز معتقدند؛ زنانی به اسلام گرایش پیدا می‌کنند که مشکلات خانوادگی دارند و یا به دلیل علاقه به مردی مسلمان حاضر به تغییر دین خود می‌شوند.»

این‌ها در حالی است که بسیاری از مسلمانان ساکن آلمان به دلیل عقاید مذهبی خود به حاشیه رانده شده‌اند و به نظر می‌رسد که نوکیشان مسلمان نیز از این امر مستثنی نیستند. آن‌ها تحت تبعیض قرار دارند و حتی به بی‌سوادی محکوم می‌شوند. به گفته اوزیورک، نوکیشان زن در بسیاری از موارد از خانواده و دوستان خود نیز طرد می‌شوند.

با این وجود، زنانی مانند تویا زورکوهلن، یوهانا ولف و نامیکا شریف با اطمینان اسلام را انتخاب کرده‌اند. آنها حتی تلاش می‌کنند که در مقابل تعصبات موجود بایستند.

به طور مثال، زورکوهلن، از حجاب اسلامی دفاع می‌کند و آن را انقلابی در جامعه آلمان می‌داند. او معتقد است که زنان مسلمان مانند سایر زنان اروپایی حق دارند درباره پوشش خود تصمیم بگیرند:«مهم این است که زنان بتوانند درباره بدن خود تصمیم بگیرند، حتی اگر این تصمیم خلاف خواسته جامعه آلمان و اروپا باشد.»

یوهانا ولف نیز به جامعه آلمان و حتی سازمان‌های اسلامی در این کشور انتقاد دارد که در برابر تبعیض به زنان مسلمان سکوت کرده‌اند.

علاوه بر این‌ها، زنانی مانند یوهانا ولف، تویا زورکوهلن و نامیکا شریف در شبکه‌های اجتماعی، با حملات زیادی مواجه می‌شوند. به اعتقاد بسیاری از راست‌گرایان افراطی، زنان آلمانی نباید مسلمان شوند.

به گفته یوهانا ولف، بسیاری از نوکیشان تلاش می‌کنند تا تصویر زنان مسلمان را در جامعه آلمان تغییر دهند. او در این باره می‌گوید:«ما می‌توانیم بر روی تصویر جامعه آلمان از زنان مسلمان کار کنیم، زیرا فشار کمتری نسبت به مسلمانان مهاجر و پناهجو بر ما وجود دارد. البته این بدان معنا نیست که ما نژادپرستی و تبعیض را تجربه نمی‌کنیم اما همان‌طور که گفتم نسبت به مهاجران و پناهجویان در شرایط بهتری قرار داریم.»

البته انتقاد به مسلمانان تنها محدود به حجاب نمی‌شود. تویا زورکوهلن در این باره می‌گوید: « عده‌ای تا متوجه می‌شوند که مسلمان هستی یا به دین اسلام گرویده‌ای، انتقادات را شروع می‌کنند. وقتی زن باشی این انتقادات از حجاب شروع می‌شود و بعد به اعتقادات دیگر می‌رسد. در چنین شرایطی، کسانی که به اسلام‌ گرویده‌اند، برای یافتن پاسخ سوالات خود، هم نیاز به تمایل با جامعه آلمان دارند و هم به گفت‌وگو با مسلمانان نیازمندند.

شاید به همین دلیل است که نوکیشان مسلمان نیز با ساختن صفحاتی در شبکه‌های اجتماعی تلاش می‌کنند تا با دو گروه ارتباط برقرار کنند. آنها همچنین تلاش می‌کنند تا میان جامعه آلمان و اروپا و همچنین مسلمانان ارتباط برقرار کنند. به طور مثال، یوهانا ولف با پوشیدن لباس‌های سنتی، حجاب خود را حفظ می‌کند. او در این باره می‌گوید:« من در منطقه‌ای متولد شده‌ام که زنان هنوز لباس‌های سنتی می‌پوشند. من هم یک لباس سنتی کاملا پوشیده در خانه دارم که در بسیاری از مراسم آن را می‌پوشم. بدین‌ترتیب هم لباس سنتی کشورم را پوشیده‌ام و هم حجابم را رعایت کرده‌ام. این کار به من کمک می‌کند تا سایر زنان را نیز به پوشیدن لباس‌های سنتی و پوشیده در جامعه دعوت کنم.»

هر چند به نظر می‌رسد که جامعه آلمان هنوز برای حمایت از نوکیشان مسلمان آماده نیست، اما نباید این نکته را فراموش کنیم که شرایط موجود باعث انسجام بیشتر میان تمام مسلمانان در آلمان خواهد شد. در واقع در شرایطی که تبعیض و نابرابری وجود دارد، افراد هم فکر، می‌توانند با یکدیگر ارتباط بیشتری برقرار و از هم حمایت کنند.

منبع: سایت قنطره

لینک گزارش:

https://de.qantara.de/inhalt/neu-musliminnen-auf-instagram-das-kopftuch-laesst-sich-auf-viele-arten-binden

کد خبر 12115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =